De misverstanden rond eiwitshakes

Posted by on Feb 2, 2012 in Afslanken | No Comments

Rond eiwitshakes zijn nogal wat misverstanden ontstaan. Die worden veelal gecreëerd door de grote hoeveelheden “informatie” van grote fabrikanten op het internet. Die teksten zijn bedoeld om je eiwitshakes te verkopen, en je kunt ze dus niet erg objectief te noemen. Aan de andere kant is neutrale informatievoorziening bijna compleet afwezig op het internet. Dit stukje poogt enkele veelvoorkomende misverstanden uit de wereld te helpen.

hoe whey shakes echt werken

Allereerst impliceert het gebruik van de benaming ‘eiwitshake’ voor veel verschillende producten dat alle eiwitten hetzelfde zijn. Eiwitten zijn echter opgebouwd uit zogenaamde aminozuren, waarvan er in totaal ruim dertig bestaan. Daaruit kun je opmaken dat er een behoorlijk aantal combinaties mogelijk zijn, en dus dat niet elk eiwit hetzelfde is. Veel mensen denken bij dat ‘ene eiwit’ aan het witte gedeelte van een kippenei, wat eiwitpoeder dus in feite tot vermalen ei zou reduceren.

Dat brengt ons bij het volgende misverstand: de gedachte dat het gebruiken van eiwitshakes hetzelfde effect heeft als ‘gewoon wat extra eieren eten’. Er zijn zogenaamde essentiële eiwitten, ofwel eiwitten die je lichaam niet zelf aan kan maken. Die moet je via voeding binnenkrijgen, maar dat wil niet zeggen dat eieren al die eiwitten leveren! De meeste van die eiwitten krijg je overigens gewoon binnen via je normale eetpatroon, bijvoorbeeld uit vlees en groenten.

Ten slotte is er nog het misverstand dat meer eiwitten per definitie gezonder zijn. Ook dit is de wereld in geholpen door de commerciële eiwitindustrie: zij proberen hun concurrenten af te troeven door te zeggen dat hun eiwitshakes meer eiwitten bevatten dan de shakes van andere bedrijven, en door dat te presenteren alsof dat hun shakes ook echt gezonder maakt. Je voelt hem al aankomen: dat klopt niet. Als je teveel eiwitten binnenkrijgt, zet je lichaam die om in andere stoffen: de gevreesde koolhydraten of de nog meer gevreesde vetzuren. Je moet daarom de juiste hoeveelheid zien te vinden. Als vuistregel kun je hier aanhouden dat je een gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig hebt.

Hopelijk ga je je eiwitshakes vanaf nu anders bekijken dan de grote producenten willen dat je ze bekijkt. Eiwitshakes draaien om je gezondheid, niet om de portemonnee van een fabrieksdirecteur! Als je over goede informatie beschikt, kunnen eiwitshakes je enorm helpen. Het is dus nooit een slecht idee om op zoek te gaan naar meer informatie, bijvoorbeeld bij een diëtist.