De valkuilen van het eiwitdieet

Posted by on Jul 30, 2012 in Afslanken | No Comments

Veel mensen beginnen vol goede moed aan een eiwitdieet, maar haken al snel af. Dat komt vaak omdat ze in bepaalde valkuilen trappen. In zo’n geval kan zelfs de grootste wilskracht er niet voor zorgen dat je je dieet volhoudt. Zorg dus dat je goed oplet. Hier worden de fouten genoemd die het vaakst worden gemaakt. Ook worden er enkele tips gegeven om die fouten te voorkomen.

De gevaarlijkste fout is het zogenaamde emotie-eten. Tijdens een dieet wil je emotionele gesteldheid namelijk nog wel eens fluctueren. De meeste mensen hebben dit wel in de gaten, maar geven dan tóch toe aan ongezonde snacks. Wat kun je hier tegen doen? Er zijn enkele simpele tips die hierbij helpen. Zorg bijvoorbeeld dat er hooguit kleine porties ongezonde snacks in huis zijn, zodat je niet al teveel kunt ‘zondigen’. Een ander advies is om alternatieven te zoeken voor snacks als stemmingsverbeteraars. Neem bijvoorbeeld een lekker lange, warme douche. Dubbel effectief: ga een stukje hardlopen. Zo krijg meer beweging én voel je je beter! De allerbeste tip is echter: ga niet op dieet tijdens een moeilijke periode. Dit is funest voor je motivatie, en diëten tijdens een mindere periode is dus vragen om problemen.

Een andere valkuil tijdens eiwitdiëten is dat je ook minder gaat drinken. Je wilt toch immers niet teveel calorieën binnenkrijgen? Dat klopt, maar vocht blijft belangrijk voor je lichaam. Veel mensen vergeten dat er ook dranken zijn met nauwelijks calorieën. Het beste is natuurlijk water, want dat bevat helemaal geen calorieën. Wil je echter wat te drinken met wat meer smaak, zet dan een pot thee. Natuurlijk moet je dan niet teveel suiker gebruiken, want dat doet het idee teniet. Het is overigens een misverstand dat je geen enkele frisdrank kunt drinken tijdens een dieet. Light-drankjes hebben een reputatie om stiekeme dikmakers te zijn, maar dat effect treedt alleen op als je veel te weinig calorieën binnenkrijgt. Daardoor gaat je lichaam in de spaarstand en dán worden light-drankjes inderdaad snel omgezet in vetreserves. Bij de eiwitdiëten van Be-Slank eet je ’s avonds echter normaal, dus krijg je wél voldoende calorieën binnen. Dat zorgt ervoor dat je met een gerust hart enkele glazen light-drank per dag kunt nemen.

De laatste valkuil die we hier noemen is de ‘speciale gelegenheid’. Bij die gelegenheden, zo gaat de gedachte, kan en mag alles. Voor veel mensen zijn ook weekends een speciale gelegenheid, wat ervoor zorgt dat zij iedere week (!) zondigen tegen hun dieet. Maar ook dingen als etentjes met vrienden of een bruiloft vallen onder speciale dagen. Natuurlijk hoef je tijdens je dieet niet in sociale isolatie te gaan leven, maar je moet goed opletten dat je niet buitensporig veel gaat eten. Bedenk van tevoren wat je wilt eten, en houd je daar ook aan! De grootste valkuil hier is namelijk dat je gaat denken dat de ene zonde de volgende rechtvaardigt: “Ach, na dat handje chips kan een stuk taart ook geen kwaad”. Verder is het aan te raden om je zonden tijdens het weekend zoveel mogelijk te beperken. Stel bijvoorbeeld één weekend per maand vast waarin je (iets) ongezonder mag eten, maar houd je tijdens de rest van de weekends gewoon aan je dieet.

proteine dieet gerecht

Dit waren drie van de grootste valkuilen bij eiwitdiëten. Als je zorgt dat je hier niet intrapt, krijg je het beste resultaat uit je dieet. En het mooiste van alles is dat er vrij simpele oplossingen zijn om die valkuilen te vermijden. Soms is het een kwestie van een beetje discipline, maar vaker is het echt wat concreets dat je kunt doen. Een eiwitdieet met shakes van Be-Slank is een goed begin, omdat je ’s avonds normaal eet. Dat maakt het wat makkelijker om je dieet vol te houden. Zeg nou zelf: het zou toch zonde van je tijd en geld zijn als je te snel opgeeft?