BMI (Body Mass Index)

Posted by on Apr 23, 2018 in Afslanken | No Comments

Wanneer men het heeft over overgewicht of obesitas wordt BMI vaak aangehaald. Wellicht is het wel duidelijk dat dit iets te maken heeft met je massa, maar wat betekent het daadwerkelijk?

Wat is BMI?

De benaming (Body Mass Index) verklapt misschien al wat het inhoudt. Het is een simpele methode om de verhouding tussen je lengte en massa te bepalen. Het is makkelijk zelf te berekenen (voor volwassenen):

BMI = massa (kg) / lengte (m)2

Makkelijk, toch? Voor kinderen geldt dit niet aangezien de massa/lengte-verhouding heel veranderlijk is vergeleken met volwassenen. Afhankelijk van je resultaat zijn er verschillende categorie├źn om in geplaatst te worden:

  • BMI minder dan 18,5: Ondergewicht
  • BMI 18,5 tot 25: Standaard
  • BMI 25 tot 27: Licht overgewicht
  • BMI 27 tot 30: Matig overgewicht
  • BMI 30 tot 40: Ernstig overgewicht (obesitas)
  • BMI meer dan 40: Zeer ernstig overgewicht (morbide obesitas)

Natuurlijk is BMI meer dan alleen een formule en resultaat. Velen beweren dat het accuraat kan bepalen hoe gezond iemand is, maar dit is ver van de waarheid. Het is slechts een indicatie: eetgewoontes en erfelijke eigenschappen hebben ook veel impact maar worden niet in de BMI meegerekend.

Zie de BMI formule als indicatie

De BMI formule is dus een indicatie om te kijken of je overgewicht hebt of een gezond gewicht hebt. Voor bodybuilders gaat deze formule niet op. Want door hun grote spiermassa, wat veel weegt, zullen ze al snel in de catagorie overgewicht terecht komen terwijl de meeste bodybuilders een erg laag vetpercentage hebben. Kijk daarom niet alleen naar de BMI, maar kijk ook naar je buikomvang en vetpercentage. Dit kun je eenvoudig laten meten in je sportschool. Je hebt hier een speciale tang voor die je verpercentage kan berekenen. Ook heb je (dure) scans die de verhoudingen van je lichaam eens onder de loep kunnen nemen. Mocht je hier geld voor hebben dan is dat zeker een aanrader als je serieus met sport bezig bent.

Fitness en krachttraining

Als je je BMI omlaag wilt hebben, is de beste manier om te gaan sporten en op je voeding te letten. Kies voor gezonde vervangers en zorg voor meer beweging. Als je net beging met sporten is het lastig om te weten wat je moet doen, lees daarom eens deze fitness tips om direct aan de slag te gaan. Het beste is om te gaan sporten. Je kunt dan krachttraining en cardio afwisselen voor een optimaal resultaat.